"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 6 בנובמבר 2011

מרק אפונה סמיך- הכי חורפי שיש

איזו שבת חורפית הייתה לנו, אה?
סופסוף הדלקנו את תנור העצים וחום נעים התפשט לו בבית... זו הייתה גם הזדמנות להכין מרק חורפי סמיך וטוב כזה.
למזלי גיליתי שיש לי המון אפונה יבשה חצויה, שהיא קלאסית למרק.
מייד השריתי אותה בבוקר לכמה שעות טובות (ככל שמשרים יותר זמן, זה בהחלט יקל על משך הבישול. גם כשהאפונה חצויה שממילא לא תתחיל תהליך נביטה).

חומרים

כוס וחצי אפונה יבשה חצויה
2-3 תפוחי אדמה
בצל גדול
כמה שיני שום שרוצים
תבלינים למיניהם: אני השתמשתי במלח ים גס (אפור) ובקארי [אפשר גם פלפל שחור, פלפל חריף ועוד לפי מה שאוהבים]

אופן ההכנה

את האפונה משרים, כאמור, לכמה שיותר זמן. אם אתם חושבים על זה בערב שלפני, תשרו ללילה. אם רק בבוקר, תשרו מהבוקר. זה יעבוד טוב גם כן.
בסיר גדול מרתיחים את האפונה במים. כשהם מתחילים לרתוח ועולה הקצף, אפשר להחליף את המים ולחזור על כל התהליך.
אם יש לכם זמן, אפשר להחליף מים פעם נוספת. אם לא, אפשר להוציא את הקצף מלמעלה עם כף (בפעם השנייה יש כבר הרבה פחות קצף).
בינתיים חותכים את תפוחי האדמה לריבועים דיי קטנים, קוצצים את הבצל ופורסים את השום.
אחרי הרתיחה אני מוסיפה את אבקת הקארי ונותנת לאפונה להתבשל עוד כמחצית השעה לפני שמוסיפה את הירקות.
לקראת הסוף, כשמרגישה שהאפונה ותפוחי האדמה התרככו כבר, אני מרשה לעצמי להוסיף גם את המלח (כי מלח מעכב את ריכוך הקטניות בבישול. זה רלוונטי בעיקר עם הקטניות הקשות יותר, כמו אפונה, שעועיות, חומוס, פול). נותנת לזה להתערבב היטב, טועמת, מתקנת ומכבה את האש.
עכשיו אני נדרשת להחלטה- האם להשאיר את המרק כך, כפי שהוא, או לטחון אותו. כפי שכבר ספרתי במרק הקודם, אצלנו בבית אוהבים טחון וכששאלתי היה ברור איזו תשובה אקבל. אולם היה בי רצון שלא לטחון לגמרי, אז הלכתי על פתרון ביניים. טחנתי למרקם גס, בו ניתן עדיין להרגיש חתיכות של תפוחי אדמה ולא הכל טחון לגמרי.
התוצאה היא כזו



יצא טעים, סמיך, מחמם ומשביע ביותר.
בדיוק מה שאני מצפה ממרק חורפי טוב כזה, שהוא ארוחה בפני עצמה.

הוספנו חמאה בצלחות ההגשה ואם היו לי קרוטונים תוצרת בית טובים כאלה, הייתי מוסיפה פה גם.
[סיפור קצר: אחרי לידת בתי הצעירה קבלנו כיבוד לידה מביה"ס של הבכורה. אחד הכיבודים שקבלנו היה 2 מרקים, נדמה לי שאלה היו מרק כתום ומרק ירוק- קישואים- שהיו נפלאים. אולם ההפתעה הטעימה יותר היו הקרוטונים שבאו איתם. זו שהכינה את המרקים מכינה לבדה קרוטונים ביתיים- משהו שמעולם לא חשבתי להכין ושלא אוכלים אצלנו בד"כ- והם היו מתובלים וטעימים וקראנצ'יים, בדיוק במידה הנכונה. אולי אבקש ממנה את המתכון שלהם ואוסיף פה...]

24 תגובות:

  1. רעיון מצוין, אנסה לקראת הגשם הבא.
    תודה ורד על הבלוג המקסים.

    שבוע טוב

    רני

    השבמחק
  2. יו, רן, אני ממש מתרגשת.
    נראה לי שאתה, אולי... הגבר הראשון שהגיב פה!
    כן ירבו

    השבמחק
  3. גם אני הכנתי מרק אפונה יבשה ביום שישי. המרק שלי שונה: עם גזר מגורר והרבה מיורן ובלי שום. לפעמים אני מוסיפה לו קצת שמנת לבישול לקראת הסוף, ולפעמים גם תפוחי אדמה, כדי שיהיה ארוחה שלמה, ואפשר גם לפזר קצת אפונה טרייה כי זה נחמד. אבל כבר כמה שנים שמשהו במרקם שלו לא מסתדר לי, אפילו אחרי השריה וטחינה ובלי מלח. לא מצליחה להבין למה האפונה לא לגמרי מתרככת, אפילו כאשר היא מתפוררת.

    השבמחק
  4. אני לא בטוחה שהיא צריכה לגמרי לגמרי להתרכך. זה המרקם שלה.
    אפונה יבשה שונה מאד מאפונה טרייה שממש מתרככת עד כדי פירה.
    לפעמים צריך במרק כזה משהו יותר עמילני, בגלל זה תפוח האדמה מסתדר לי פה מעולה והוא מוסיף למרקם הכללי של המרק.

    השבמחק
  5. אצלנו עושים את המרק עם קוביות גזר
    לגבי המרקם- הטריק של סבתא שלי הוא לשים בהתחלה רק חלק מההמים. כשהאפונה ספחה את המים, להוסיף שוב מים קרים ולהרתיח שוב, ולחזור על זה שוב עוד כמה פעמים. באופן הזה, האפונה מתפוררת למרק, אין צורך לטחון, המרקם מושלם ואין גרגרים קשים ומעצבנים.

    השבמחק
  6. לגבי הקרוטונים, אפשר להשתמש בכל לחם ישן, לפרוס לקוביות לטבל בשממן זית, מלח, פלפל, ומה שמתחשק, כמו שום, זעתר וכו' ולהכניס לתנור למשהו כמו 10 דקות. אני לא יודעת איזה מתכון השתמשה החברה שעשתה את המרקים אבל הקרוטונים האלה הם הצלחה אצלנו בבית. בתיאבון, ובאמת נראה לי שמרק יהיה אחלה פיתרון לארוחה של היום. תודה

    השבמחק
  7. טלי, וכמה זמן לוקח למרק בגירסת סבתא שלך להיות מוכן?
    כי בגירסא הנטחנת זה הולך יחסית מהר, תוך פחות משעה...

    רות, נשמע טוב, צריך לנסות מתישהו (או אולי עדיף, שמישהו פשוט יביא לי וזהו... :-) )

    השבמחק
  8. מה הסיפור של להוציא את הקצף? אני תמיד עושה את זה אבל לא ממש יודעת למה...

    השבמחק
  9. את רואה? גם כשאנחנו לא יודעים, יש לנו איזשהו אינסטינקט פנימי שאומר לנו שזה לא ממש מתאים לאכילה.
    בקטניות יש חומרים המקשים על העיכול ולכן הן דורשות השרייה והנבטה לפני אכילתן. אחרת פשוט יהיה קשה יותר לבשלן ויהיה הרבה פחות נוח בעיכול. כל מי שאכל יותר מדיי מזה, או קטניות שלא עברו תהליך של השרייה והנבטה בטח מכיר את התופעה.
    בעת הבישול, החומרים האלה מתפרקים בחלקם וזה בא לידי ביטוי בקצף הזה שצף על פני מיי הבישול. לכן כדאי להחליף את מיי הבישול כמה פעמים בתחילת תהליך הבישול.

    השבמחק
  10. הי ורד, נזכרתי בעוד עניין. אמא שלי מוסיפה כפית של אבקת אפייה למרק האפונה שהיא מכינה, מה שמקצר מאוד את תהליך הבישול והופך אותו לבעל מרקם חלק לגמרי. לי איכשהו זה תמיד מרגיש חצי רעיל ואני לא מעזה לעשות את זה למרק שלי. זה באמת נורא כמו שנדמה לי? תודה

    השבמחק
  11. אבקת אפייה??? אולי סודה לשתייה?
    כמו שעושים עם חומוסים לרכך אותם.
    באבקות אפייה יש בד"כ אלומיניום (יש גם כאלה בלי, רק שתדעו) וזה ממש לא מומלץ...
    סודה לשתייה אני גם לא הכי אוהבת, אם כי אין איתה בעיה בד"כ. בסה"כ גם משמשת לאפייה, כך שיכולה להתחמם בלי בעיות. לא פגשתי אותה עוד בתוך מרק, אם כי תמיד יש פעם ראשונה...
    אישית, מעדיפה נטורל, בלי כל מיני דברים "אחרים".
    [איזה כיף שהתחברת, יאללה, מתכון הקרוטונים בבקשה]

    השבמחק
  12. הי ורד, אז מה את מוסיפה לעוגות במקום אבקת אפייה???

    השבמחק
  13. אני שמה אבקת אפייה בלי אלומיניום.
    הנה, כזו:
    http://www.saar-surprise.co.il/product/68247,2258,26987.aspx

    יש בחנויות טבע למיניהן.

    אפשר גם סודה לשתייה...

    השבמחק
  14. אאוצ'. באמצע הבישול גיליתי שאין לי קארי - ויותר גרוע - אין לי את מי לשלוח להביא...אז במה לטבל!?

    השבמחק
  15. לגבי אבקת אפייה - על הפושטית שרכשתי בסופר רשום שהיא מכילה - קורנפלור, סודיום בי קרבונט וסודיום פירופוספט - למיטב הבנתי אף אחד מהרכיבים הללו אינם אלומניום. אפשר להמשיך להשתמש? (זה ד"א מוצר של חב' מיה)

    השבמחק
  16. האלומיניום לא כתוב על האריזה. וכן, יש בפושטיות ביותר (אחרות לא היו כאלה יקרים יותר בלי :-) ).
    זה בתוך החומרים המשמרים הללו.

    לגבי התיבול- מה עם: כורכום, כמון, כוסברה, הל, קנמון, פלפל (אלה באמת חלק ממרכיבי הקארי).

    השבמחק
  17. המון תודה על המתכון
    יש לי שאלה כמה מים את מוסיפה כי זו הבעיה שלי
    וחוץ מזה אם את מגישה מרק כזה לארוחה מה את עוד עושה או שזה מספיק
    ושוב המון תודה

    השבמחק
  18. אני דיי מוסיפה לפי העין...
    לא יותר מדיי מעל האפונה והירקות. מקסימום תמיד אפשר להוסיף עוד אח"כ אם צריך, אולם לדלל זה יותר קשה (אם כי גם אפשרי, פשוט מבשלים על חום גבוה, עם מכסה פתוח לאידוי מהיר של הנוזלים)

    השבמחק
  19. נשמע טוב אבל למה בשבת !!! אין כמו הכנה של יום שישי ובשבת אוכלים

    השבמחק
    תשובות
    1. גם זו אפשרות :-)
      זה פוסט מהשנה שעברה בכלל, על אף שבאמת התאים גם לשבת האחרונה, נכון

      מחק
  20. יש לי שאלה, רוצה להכין את המרק אבל להימנע מהשימוש בחמאה לקראת הסוף. לא כל כך בריא למרות שמוסיף טעם. מה עוד אפשר להוסיף במקום החמאה ? קצת שמן זית או לא להוסיף כלום? תודה על התשובה !

    השבמחק
    תשובות
    1. חמאה היא מאד בריאה לנו.
      אפשר כבר לשחרר את המיתוס הזה על כך שהיא מעלה כולסטרול וכל זה. זה כבר פאסה...
      במיוחד אם זו חמאה תוצרת חוץ של פרות גראס פד, כמו אל-וויר למשל.
      אם לא מעוניינים בחמאה, אפשר שמן זית, שמן קוקוס. אין בעיה גם בלי בכלל, אולם שומנים חשובים לנו מאד בתפריט.
      הם חיוניים לספיגה של מגוון רכיבים תזונתיים, תורמים לתחושת השובע וחיוניים למוח, מערכת העצבים, המערכת ההורמונלית, מערכת החיסון ועוד ועוד.
      לא כדאי לוותר עליהם. גם על שומנים רוויים

      מחק
    2. לגמרי! המיתוס הזה על כולסטרול שייך לזמנים עברו. אני אישית מוסיפה חמאה או שמן קוקוס ואפילו שומן מן החיי לכל מה שאני אוכלת. זה משביע וטעים.

      מחק
    3. חמאה זה לא בריא?!

      חמאה זה הטבע, טוב יותר מכל שומן שצריך להפיק בדרכים מלאכותיות.

      מחק