"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שלישי, 17 בינואר 2012

ארוחות בוקר

טוב, זה דיי מתבקש שאחרי ארוחות הערב נתייחס גם לארוחות הבוקר, נכון?
לא רוצה לדבר יותר מדיי על חשיבותה של ארוחת הבוקר, כי כבר כתבתי על זה בעבר.
ועם זאת, יש אנשים שלא מתחברים לקונספט של ארוחות בוקר (גם מיקי בדיוק כתב על זה). זה בסדר, כל עוד הם מרגישים מאוזנים בהמשך היום ולא מוצאים את עצמם חוטפים אוכל כדי לטפל ברעב שצץ לו ככה פתאום באמצע היום. יש אנשים שזקוקים לסדר שונה של ארוחות ובעצם, הכי נכון יהיה להגיב לתחושות האישיות של רעב ושובע ולא בהכרח לאכול כי 'הגיע השעה'.
אם כי מרבית האנשים שאני פוגשת שמדלגים על ארוחות הבוקר מתנהלים באופן קצת שונה מהמתואר בקישור למעלה... אם הם לא אוכלים בצורה מסודרת (כלשהי) הם נוטים לחטוף אוכל ולהיות מאד לא מאוזנים לאורך היום.

חשוב לי להקפיד שילדיי יאכלו משהו לפני שהם יוצאים מהבית לביה"ס או לגנים, על אף שבגנים תהיה להם ארוחת בוקר. כי לעתים זו מאוחרת ודומה לארוחת עשר בבתי הספר. אני מרגישה שכשהם אוכלים, הם רגועים ומאוזנים יותר וזו בד"כ גם הבקשה שלהם.

זו לא חייבת להיות ארוחה גדולה. לפעמים הם יבקשו פרי: תמרים, תותים, סירות תפוזים, תפוח. או בקיץ מלון, אבטיח, ענבים, אפרסק.
לפעמים זו תהיה פרוסה עם משהו, או פריכית עם טונה/ לבנה/ טחינה+דבש.
לפעמים זו תהיה גרנולה עם/ בלי פירות ורוטב.
לפעמים דייסת קוואקר.
לאחרונה גילינו את האוטאפאם, בזכות אליה שהכינה אותו בגן של הקטנה באחד הבקרים לארוחת הבוקר. נפגשנו בו בעבר, אולם הפעם הייתה ממש התלהבות.
בימים בהם ממש יש זמן לשבת נכין סלט ונאכל עם כל מיני: דגים למיניהם, אולי לחם, ממרחים, אבוקדו ועוד.
הכל תלוי בזמן ובמידת החשק המתאימים.

גרנולה בייתית

אני בד"כ מכינה כמות גדולה, כ-2 ק"ג בבת אחת, כדי שיהיה לנו בשפע ולא נצטרך להכין בכל פעם. וכך יש לי קופסא גדולה שעומדת על השיש ומאפשרת לי להכין בכל פעם מנה קצת שונה, בהתאם לפירות שיש בעונה ולחשקי הטעם.

חומרים

2 ק"ג קוואקר
2-3 כפות אבקת חרובים
סילאן או ריבה בייתית שאינה עתירת סוכר או כל ממתיק אחר שעובר מבחינתכם (לא כדאי דבש) בכמות של 1/2-1 כוס
1-2 כפיות קנמון
קוקוס טחון (לא ממותק)
זרעי צ'יה
גוג'י בריס
צימוקים (מעדיפה כהים)
גרעיני דלעת
גרעיני חמניות
נבט חיטה

אופן ההכנה

מחממים תנור ל- 150 מעלות.
בקערה גדולה מערבבים קוואקר+ אבקת חרובים+ סילאן+ קנמון. כמות הסילאן צריכה להיות כזו שרק תרטיב את הקוואקר מעט. כך שאני מערבבת היטב ומעדיפה שלא לשים כמות גדולה מדיי של סילאן. שופכת ומערבבת היטב ואם יש צורך שופכת עוד ומערבבת היטב שוב. עד שהתוצאה מספקת אותי. לכן אינני צמודה בהכרח למינון מסויים.
מניחה בתבניות בשכבה דקה יחסית (בד"כ יוצאות לי 2 תבניות).
מכניסה לתנור ואחרי 15 דקות מערבבת בתבנית ומכניסה לעוד 15 דקות. שוב מערבבת ומכניסה לעוד 15 דקות, או קצת פחות, לפי התנור. הרעיון הוא שהכל ייקלה היטב , אולם לא יישרף, אז אפשר לשחק עם זה.
כשמוציאה מהתנור, נותנת להצטנן מעט ואז מוסיפה את כל החומרים היבשים למיניהם.
מקפידה מאד שלא לחמם את האגוזים והזרעים למיניהם, למען שמירה על השמנים שלהם. את כל מה שרוצה להוסיף יכולה אחרי.
מאחסנת היטב בכלי אטום.

בהכנת המנה מניחה 4-5 כפות מהגרנולה ביחד עם פירות טריים ומיובשים חתוכים


אפשר להוסיף רוטב המוכן משקדייה (כף) ומים/ מיץ רימונים/ תפוזים וכו'.
אפשר להוסיף חלב אורז/ סויה/ קוואקר וכו', או יוגורט וכו'.

צלחת של גרנולה עם מיץ רימונים מימין ומשמאל עם אבקת ספירולינה

דייסת קוואקר

חומרים


כוס פתיתי שיבולת שועל- קוואקר
2 כוסות מים
1-2 כפות אבקת חרובים
כף סילאן/ מולסה/ ריבה
4-5 פירות יבשים קצוצים (תאנים, משמשים, תמרים)
חופן צימוקים
1-2 כפיות קוקוס טחון (אופציונלי)
עיגולי בננה בשלה (אופציונלי)
כף שקדיה/ חמאת שומשום
1-2 כפות שומשום מלא טחון ופשתן טחון, 1 כף זרעי צ'יה, חופן גוג'י בריס

אופן ההכנה

בסיר מערבבים היטב את הקוואקר, אבקת החרובים והסילאן.
מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה.
מקטינים את האש ומוסיפים את הפירות היבשים, הגוג'י והקוקוס ומערבבים.
כשהמים כמעט ונספגים מוסיפים את הבננה, הקוקוס, הצ'יה והשקדיה. מערבבים עוד מספר פעמים ומכבים את האש.
זורים מעל את השומשום והפשתן הטחונים ומוסיפים תוספות לפי הטעם.
גיוונים: אפשר להוסיף תמצית וניל אמיתית, פירות טריים לפי העונה (נסו דובדבנים, תותי עץ, תותי שדה, אגסים, תאנים טריות ועוד), אגוזים קצוצים.



דייסה עם שקדיה, תותים ואגוזי קשיו


אוטאפאם- מעין פנקייק הודי


יום שישי בצהריים. הכנתי סיר מרק, אולם שכחתי שהשריתי דברים להכנת אוטאפאם. השריתי את האורז והעדשים הקלאסיים, אם כי החלטתי להתחכם קצת ולנסות עוד דברים, אז השריתי גם דוחן ומש, כדי לראות איך זה יצא ב"טעמים" אחרים.
הילדים, לשמחתי, שיתפו פעולה מעולה ומצאו להם פעילות מקסימה של הדבקת מדבקות וכך יכולתי להתפנות למלאכת הכנת האוטואפאם (שאינה מסובכת מדיי כלל)




יצירות מופת, תודו 


חומרים


1 כוס אורז מלא
1 כוס עדשים אדומים
מעט מלח
שמן זית/ קוקוס/ חמאה לטיגון


אופן ההכנה


משרים את האורז והעדשים בכלי עם מים למשך לילה




בבוקר מסננים ומכניסים לבלנדר עם מעט מלח ומים שמגיעים רק קצת מעל התערובת




מערבלים עד לקבלת עיסת פנקייק. אם סמיך מדיי מוסיפים עוד ממש מעט מים, עד להגעה לבלילה המתאימה




במחבת מחממים מעט שמן ויוצקים בכל פעם כמות של בלילה. כשמתחילות להופיע בועות הופכים לצד השני




זה לוקח 2-3 דקות בכל פעם. כך מכינים את כל הבלילה




כאמור, ניסיתי גם עם דוחן ומש




ויצאו אוטאפאם יותר ירקרקים עם טעם בהחלט שונה מעט (גם טעים מאד)


מצליחים לראות את הירקרקות שבהם?


טעים עם לבנה, טחינה או דבש. אם הייתה לי שמנת חמוצה הייתי מנסה גם


אומני מורחת לה עם דבש, אחרי שאכלה כמה עם לבנה
אפשר גם להכין כמות ולשמור במקרר ולחמם כשרוצים לאכול. היה מעולה גם בבוקר שאחרי [אפילו רפאל, שבד"כ לא אוהב דברים כאלה, אכל בתאבון!]
זו אופציה מעולה לפנקייקים ללא גלוטן, קמח, ביצים, חלב, סוכר וכל מה שיש אנשים שלא מעוניינים בו או שאסור להם. הטעם, מן הסתם, אינו לכיוון המתוק (אם כי בטח אפשר לנסות להוסיף המתקה כלשהי לערבול), אלא קצת יותר פיקנטי.


אחרי האוכל הם עברו לטפטופי נרות. צהריים יצירתי ביותר היה פה...

נכון שארוחות בוקר אחידה לכולם זה נוח יותר, אולם לעתים אני מוצאת שכל אחד אוכל פה משהו אחר לגמרי (קצת בדומה לארוחות הערב, בעצם).
הנה דוגמא

הדייסה עם הפירות שלי, הדייסה הנטולה של אומני, רפאל אכל אוטאפאם עם דבש ואיילה פריכית עם טונה. ואבא? עוד ישן, שבת בבוקר...

איך נראות ארוחות הבוקר אצלכם?

13 תגובות:

  1. הו, לא עשירות ובריאות כשלך
    זה בטוח!

    תודה!
    למדתי וסקרנית ליישם!

    השבמחק
  2. הי ורד

    האם את הדוחן גם משרים כמו את האורז ?

    תודה

    השבמחק
  3. אצלנו ארוחת הבוקר היא מתוקה אך בריאה .
    כ3 כדורי תמרים .ולהלן המתכון :
    3 כפות גדושות אבקת חרובים
    1 כף קקאו
    2 כפות שקדיה/ממרח אגוזים אחר
    כוס ח"פ נבט חיטה
    כוס ח"פ קוקוס
    10 משמשים אורגניים
    5-6 תמרים מג'הול
    הכל במעבד מזון

    הבן שלי אוכל רק את זה בבוקר כבר שנים ...
    ולפעמים גם כריך מתקתק מקמח מלא -עם ריבה ללא סוכר/סילאן /דבש -משהו כמו 1/4 כפית

    מה דעתך?

    השבמחק
  4. את הדוחן משרים באותו האופן, כמו את האורז.
    השריתי ביחד דוחן ומש בכלי אחד ואורז ועדשים בכלי אחר, ללילה. בטח אפשר גם לקצת יותר.

    לגבי כדורי התמרים, זה אכן מורכב מחומרים טובים בסה"כ ואם זה מה שאוהבים, אחלה. את בטח כבר מכינה את זה בע"פ, בעיניים עצומות...

    רק חשוב, בעיניי, לשים סימן שאלה במקום הזה של ארוחת בוקר= מתוק. אני יודעת שגם אני הראיתי כאן כמה אופציות שהן יותר לכיוון המתוק, אולם הן בהחלט אינן המתוק מתוק של דבש/ סילאן/ ממתיק בצורה חזקה וכן יש בהחלט ימים בהם אוכלים בבוקר משהו יותר מלוח, כמו פריכית/ לחם עם לבנה/ אבוקדו וכו'. או בכלל ביצים וירקות (תלוי ביום).

    השבמחק
  5. והאם אפשר רק דוחן ועדשים בלי אורז ?

    לגבי ארוחת הבוקר מדובר על הארוחה הזאת שחוטפים לפני הגן ,בערך ב7 בבוקר ושום דבר אחר לא מתקבל כאן אצלו בשעה זאת ,אח"כ ב9.30 הוא כבר אוכל כריך עם טחינה בגן .
    לפעמים הוא מורח את הכדורים על פריכית/פיתה מקמח מלא קלויה .
    כשראיתי את כל כל הילדים סביבי שאוכלים בבוקר קורנפלקס עם חלב או איזה פתיבר אז ניסיתי למצוא תחליף הולם ,כזה שיאכל כל בוקר בלי בעיות וסה"כ יתן אנרגיה טובה במשך היום ומצאתי את זה ...
    את המלוחים אני שומרת לאחה"צ :-)
    ומה את מתכוונת לשים סימן שאלה ?
    סימן שאלה למה הוא מוכן לאכול רק מתוק בבוקר ?
    לדעתי כי לכך הוא הורגל ,וזה הזמן היחיד בו הוא אוכל כריך מתוק...ככה הגדרתי לו ...(לא יודעת למה אבל ככה יצא)

    יום טוב

    השבמחק
  6. ורד, בתור מי שנסחפת אל תוך היום בלי ארוחת בוקר (חצי מיץ לימון סחוט זה לא נחשב ארוחת בוקר אה?) אני לוקחת את הפוסט הזה אישית. תודה.

    השבמחק
  7. אני ואמא שלי הכנו אתמול מעדשים ואורז. יצא טעים, וגם הילדים הסכימו לאכול (אבל רק בתוספת דבש)
    יש לך טריק איך לגרום להם לא להדבק למחבת?

    השבמחק
  8. אצלי הם לא נדבקו בכלל למחבת...
    מחבת חמה מאד עם מעט שמן זית (בכל פעם הוספתי קצת). אפשר גם קוקוס או חמאה, כמובן.
    רק כשצד אחד כבר לא נדבק למחבת אני הופכת. זה קורה דיי מהר.
    אולי משהו עם המחבת עצמה?

    השבמחק
  9. נסינו עם שתי מחבתות שונות. מחבת חמה עם מעט שמן זית.
    הסיבוב הראשון נדבק לחלוטין, הבאים בתור (בכל מחבת)
    היו יותר טובים, נדבקו פחות, אבל עדיין נדבקו..

    השבמחק
  10. באמת משונה... לא נתקלתי אצלי בתופעה הזו

    השבמחק
  11. יוליה רבינוביץ2 בפברואר 2012 בשעה 1:25

    הכנתי את הגרנולה, מעולה

    השבמחק
  12. מסתבכת עם האוטופאם......

    השבמחק
    תשובות
    1. ענת, עם מה את מסתבכת?
      תכתבי ואולי נוכל לעזור לך פה...
      מה לא מסתדר?
      אם זה נדבק, כפי שכתבו מעיין ודגנית פה למעלה, אולי כדאי לדאוג שהמחבת ממש חמה.
      אצלן מה שעבד בסוף (אני יודעת, כי דגנית סיפרה לי) זה פשוט למצוא את המחבת המתאימה...
      לפעמים צריך לנסות כמה.
      אני, כאמור, לא נאלצתי להתמודד עם הסוגייה הזו

      מחק