"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שני, 12 בנובמבר 2012

מרק זנב

לפעמים כשאני הולכת לקצב אני מרגישה כמו בשופינג.
בזמן שאני מחכה לתורי, או עד שהם מכינים לי את ההזמנה אני נוהגת להתבונן מסביב, לראות מה אחרים קונים, על מה הקצבים ממליצים, איזה חלקים אפשר לראות טריים. אם אני נתקלת בחלק שאינני מכירה, אני מבררת עליו. בד"כ זה יבוא גם עם המלצות למתכונים כאלה ואחרים.
כך היה בפעם הראשונה שנתקלתי בזנב.
ראיתי אותו ולא לגמרי הייתי בטוחה מה אני רואה, אז שאלתי.
מממממ........ נשמע מעניין. את זה אני עוד לא מכירה...
הלכתי הבייתה עם מחשבות על זנב.
חיפוש מהיר באינטרנט העלה לי כל מיני מרקים ותבשילי קדירה.
נשמע מבטיח...
בפעם הבאה שהגעתי לקצב, יצאתי גם עם זנב נחמד חתוך לנתחים.
[אני יודעת, זנב מעורר בחלק מהאנשים כל מיני אסוציאציות.
זה ממש בסדר אם לא מתאים לכם, פשוט עיברו למתכון אחר.
אם אתם בעניין של התנסויות, ממליצה בחום! טעם נפלא, מרקם מעולה, לא משהו ביזארי בכלל]



חומרים

זנב אחד (במשקל של 1-1.5 ק"ג)
2-3 כפות שומן (קוקוס, בקר- tallow ואחרים)
ציר עצמות (בקר/ עוף ואם אין אפשר גם מים)
2 בצלים
3-4 גזרים
פיסת דלעת
זוקיני
חופן גבעולי סלרי
תבלינים: מלח גס, פלפל שחור גרוס, כורכום, פיסת קנמון, 2-3 מסמרי ציפורן, גרעיני חרדל, גרעיני שומר, גרעיני כוסברה
[אפשר להוסיף או לגרוע, לפי הטעם *** לפרוטוקול האוטואימוני AIP להשתמש רק בתבלינים "כשרים" ***]

אופן ההכנה

את נתחי הזנב כדאי "לסגור" על האש


לשם כך מחממת שומן במחבת ברזל (אני אוהבת את הברזל, אפשר גם אחרות, כמובן) ומניחה את נתחי הזנב.
אפשר לשים מעט שומן בקר או קוקוס, או לחכות קצת שהבשר יגיר את שומניו ולא יהיה צורך בשומן חיצוני.
אני הופכת את נתחי הזנב עד שהם חומים מכל הצדדים. סוגרת את האש ומניחה בסיר גדול


זה יכול להיות סיר לבישול איטי (crockpot) אם יש לכם, או סיר ברזל/ אמייל לתנור.
אני שילבתי בין בישול על הגז בתחילה ואח"כ המשך בישול בתנור לעוד כמה שעות, כך שהתחלתי עם סיר גדול על הגז ואחרי כשעתיים בישול העברתי את תכולתו לסיר ברזל גדול לתנור לעוד כשעתיים.

בינתיים חותכת את כל הירקות ומכניסה אותם לתוך הסיר.
ממלאה את הסיר בציר בקר/ עוף ובמים. אפשר לשחק עם כמות הנוזלים ליצירת מרק או תבשיל, לפי רצונכם



מוסיפה לסיר את התבלינים ומביאה לרתיחה.
את זרעי התבלינים (כוסברה, שומר, חרדל ועוד) אני קצת קולה בקלייה יבשה על מחבת ואז מעבירה לעלי ומכתש לכתישה. רק אז מוסיפה אותם לסיר


אחרי הרתיחה מבשלת או כשעתיים ומעבירה לתנור לשעתיים נוספות.
אם אתם מכינים בסיר לבישול איטי, אפשר לשים על הטמפרטורה הנמוכה ל 8-12 שעות (אפשר לשים בלילה ואז יהיה בבוקר/ צהריים מה לאכול. או לשים בבוקר לפני שיוצאים לעבודה ואז תהיה ארוחת צהריים/ ערב. מאד שימושי, נכון?)



טעים שחבל על הזמן


אחרי לילה במקרר הכל הפך לג'לטיני משובח! [מעולה למערכת העיכול ולחיסון הגוף]

6 תגובות:

  1. המרק על האש(: תודה על המתכון וההשראה..
    מיכל

    השבמחק
  2. נשמע מעניין,בטח עוד נגיע לזנב שכזה...
    אבל רציתי לשאול בהזדמנות דווקא על המחבת ברזל:
    גם לי יש מחבת ברזל שאני מאוד אוהבת...אבל בטעות השארתי אותה כנראה עם מעט מים והיא קצת החלידה !!!!!!!
    האם את מכירה פיתרון לבעיה ?איך אפשר לחדש אותה?
    אין לי לב לזרוק,וחדשה -עולה ה-מ-ו-ן!
    אשמח מאוד לכל פיתרון אפשרי

    השבמחק
  3. לא לזרוק מחבת ברזל!!!!!
    לשטוף שוב לייבש עם נייר ,להניח על האש ,להבה גבוהה.החלודה נשרפת ואז משמנים בשמן רגיל לבישול את כל המחבת ושוב לשים על האש.
    השמן עולה בעשן וזה בסדר.
    לאחר כל שימוש חייבים לשמן את המחבת ולהניח לכמה רגעים על האש.
    מחבת מבזל משמש לשנים רבות רבות ולא זורקים

    השבמחק
    תשובות
    1. צודקת לגמרי דיתה.
      פשוט למרוח בשמן אחרי השטיפה.
      גם אני נבהלתי לרגע אחרי השטיפה הראשונה אולם אז הבנתי שזה מה שצריך לעשות.
      יש לי כמה מחבתות ברזל, סיר ועוד פויקה. שווה ביותר!

      מחק
    2. תודה לשתיכן,כמה חיכיתי לאיזו עיצה טובה...
      מי חשב על לזרוק ????
      לא כ"כ מהר זורקים משהו שאוהבים,
      מחר אנסה ל"תקן".....
      תודה

      מחק
    3. נתקלתי עכשיו בפוסט מעולה (באנגלית) שמסביר היטב מה צריך לעשות עם כלי בישול מברזל.
      אז מאחר והנושא עלה פה בפוסט, שמה פה את הקישור, למקרה שמישהו יצטרך אותו...

      http://nomnompaleo.com/post/24798115724/how-to-season-care-for-cast-iron-skillets

      מחק